Studier i den skolastiske, professionsorienterede og akademiske læringskontekst

Professor Karen Borgnakkes projekt 'Studier i den skolastiske, professionsorienterede og akademiske læringskontekst' baseres på feltarbejde og casestudier i forskellige læringskontekster.

Projektet styrker samspillet mellem forskning og innovation og gennemfører forskningsbaseret evaluering af innovative uddannelseskoncepter.

Igangværende forsøg

Udgangspunktet er igangværende forsøg, der udvikler alternativer til de konventionelle skolastiske tilgange og eksperimenterer med e-læring og professionsnære tilgange. Udviklingsarbejderne i fuld skala relateres aktuelt til it-gymnasier og sygeplejerskeuddannelsen.

Udvikling af nye undervisningskoncepter

De innovative strategier ses både i et individuelt, uddannelsesmæssigt og organisatorisk læringsperspektiv. Den forskningsbaserede evaluering gennemføres i et tæt samspil med uddannelsesstederne og de afdelinger, hvor forsøgene foregår. På empirisk grund vil forholdet mellem uddannelsernes ideer, visioner og praksis blive belyst. Samtidig vil projektet analysere og perspektivere betingelserne for at integrere it, nye medier og e-læring i udviklingen af de praksis- og professionsnære læringskoncepter.

Et internationalt netværk

Projektet forankres i et internationalt netværk med referencer til førende forskningsprojekter og kongresser. Projektet gennemføres i et tæt samspil mellem forskningsmiljøer fra Københavns Universitet, professionshøjskoler og de internationale forskernetværk. Projektet udvikler undervejs projektportaler til videndeling og erfaringsudveksling.

Generationsforskelle

Projekterne tager udgangspunkt i aktuelle paradokser og generationsforskelle: de yngste elevgenerationer er født med it-grejet og vokser op med det som sanseforlængelser, hvorimod lærergenerationerne skal på it-kursus.

Projektets udfordringer fokuserer på det faglige professionelle handlerepertoire, hvor både øget it-brug og fravær af it-brug kræver en skærpet pædagogisk begrundelse. Samtidig er ’det nye mix’ af medier i undervisningen kilde til studier af nye former for interaktion, kommunikation og læring med genopdagelse af samspillet med de skolastiske udspring fx i bogen, foredraget og ansigt-til-ansigt-samtaler og genopdagelse af de kreative værksteder.

Pædagogiske udfordringer

Projektet analyserer pædagogiske udfordringer i skæringsfeltet mellem de formelle skolastiske og de uformelle praktiske læringskontekster. Her fastholdes den dynamiske kontrast mellem pligt/lyst, undervisning/underholdning og mellem it ’i-skolebrug/i-fritidsbrug’.

I studierne af skolernes arbejde med de nye kompetencer og livsfærdigheder, kaldet Literacy, Numeracy og Technacy, gennemføres empiriske undersøgelser med interview, observation og materialeproduktindsamlinger på såvel et ledelsesniveau, et kolleganiveau, som et undervisnings- og læringspraktisk niveau.