Perspektiver - it & nye medier mellem formel og uformel læring
Casestudierne perspektiveres af koblinger mellem læringsforskning og it- og medieforskning. Det rejser spørgsmål til næste generation af lærings- og evalueringsformer, medie- og kommunikationsformer, ligesom forholdet mellem formel og uformel læring udfordres.
På projektets afslutningsseminar holdt Anne Mette Thorhauge oplæg om sit ph.d.-projekt om Computerspil som kommunikationsform .
Jesper Laugesen gennemførte på pædagogikstudiet casestudiet: På studietur med it i bagagen - en undersøgelse af gymnasieelevers læringsstrategier på en studietur til Vancouver. Casestudiet følger 2.g.-eleverne gennem studieturens læringssituationer og analyserer elevernes skole- og mediekulturelle vaner og brug af it-redskaberne: pc'eren, internettet, google, chat mv.
Niels Knap og Elsebeth Lauridsens projekter om it-brugen i gymnasiet har evalueret tabletten, se rapporten Evaluering af tablettens indvirkning på læring og undervisningspraksis - Tabletklassen, Tornbjerg Gymnasium.
Evalueringsprojektet Blandt Brødre handler om uformel læring blandt etniske minoritetsunge. Stine Brandt Jørgensen gennemførte en evaluering af Hip-Hop musikprojektet på Nørrebro, læs mere om projektet om Amir og drengene i rapporten.
Fra 2009 kobles projekterne ydermere til nye studier i it & læring, hvor casestudier gennemføres i den professionsorienterede og akademiske læringskontekst, se ITAKA-portalen.
Fremtidens IT-gymnasier - Færre skibe i søen - flere skibe i havn
I marts 2012 gennemførte Jesper Laugesen en kortlægning af Avedøre og Brøndby Gymnasiums it-cv'er som en opdatering af en tilsvarende kortlægning foretaget af Karen Borgnakke i 2007.