Casestudier og udviklingsprojekter i den professionsorienterede læringskontekst
Professionspædagogik - Erfaringspædagogik
På sygeplejerskeuddannelsen VIAuc gennemførtes et udviklingsarbejde i fuld skala. Erfaringspædagogiske tilgange og et princip om 'klinik før teori' blev styrende for uddannelsesforløbet og de studerendes professionslæring. I rapporten Vekselvirkninger og samspil -mellem teoretiske og kliniske studier i sygeplejerskeuddannelsen, Borgnakke red. 2014, sættes fokus på de professionsorienterede læringsstrategier og behovet for et paradigmeskifte. Download rapporten (pdf).
Projekt NET-uddannelsen
NETuddannelsen blev udviklet i et samarbejde mellem sygeplejerskeuddannelserne i VIA, Aarhus og Viborg. Første hold blev optaget i 2012. Organisationen er virtuel med deltagelse af undervisere fra alle involverede instanser i udviklingen af et e-pædagogisk koncept, og et Salmon inspireret design af aktiviteter, kaldet e-tiviteter. Anita Lyngsø gennemførte etnografiske studier og fulgte NETuddannelsens pionerårgang, sammenfattet i Ph.d. afhandlingen Etnografisk forløbsstudie i netbaseret sygeplejerskeuddannelse: mellem skolen, hjemmet og klinikken (Lyngsø 2019).
Projekt InterTværs - etnografiske studier i interprofessionalitet
Sundhedsvæsenet er udfordret til øget interprofessionelt arbejde og til at styrke sammenhængen i patient-/ borgerforløb. I de etnografiske studier følges Projekt InterTværs som et studieforløb for sundhedsuddannelserne. Cathrine Sand Nielsen gennemførte de etnografiske studier med fokus på de studerende sammenfattet i afhandlingen Professionsstuderende i det interprofessionelle læringslandskab. Tina Kramer gennemførte studierne med fokus på vejlederne, sammenfattet i afhandlingen Fokus på kliniske vejlederes kompetenceprofil - feltforskning i interprofessionelle og tværsektorielle koncepter for sundhedsuddannelserne.
Aktuelt viderefører Cathrine Sand Nielsen og Tina Kramer studierne i projekterne:
Klinisk dygtighed i sygeplejerskeuddannelsen. Vejledning i et klinisk forankret og alternativt struktureret bachelorprojekt. Projektet styrker sammenhæng mellem teori og klinik, og gennemføres i samarbejde med VIA Sygeplejerskeuddannelsen, Aarhus Universitetshospital og Aarhus Kommune.
Projekt UDSiKT (uddannelsessammenhæng på tværs af teori og klinik), er funderet på RUC og Absalon og undersøger revision af de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser med fokus på de studerendes kompetencer i relation til: tværprofessionalitet og tværsektorialitet, borger/patient-inddragelse og sammenhængende patientforløb. Projektet omfatter sundhedsuddannelserne: sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, ernæring- og sundhed, bioanalytiker, jordemoder, radiograf, og psykomotorisk terapeut.